Several months ago, I remember mentioning the fact that the RDW had started issuing the last letter of the so-called "side-code 6" (i.e. the "99-XX-XX" type, with two digits followed by two groups of two letters). For months, Dutch people had been wondering when the new series would be issued, which had a negative impact on the sales of new cars, since everyone was waiting for the introduction of that new code.
Indeed, each vehicule in the Netherlands (except for bicycles) gets a licence plate that will always stay on it, even if the vehicule is sold, etc. In Belgium, quite the contrary, licence plates are linked to a person, so when s/he buys a new vehicule, s/he may keep the same plate number. (This stems from the fact that you can still spot so many of those old licence plates that you can hardly read…) Anyway, let's get back to the Netherlands: car sales diminished due to people waiting to the new code. The reason is that, when you have a car with a former "side code" (e.g. 22-SL-XP), it will immediately strike as older than the current "side code" (e.g. 39-GBG-7), which is a psychological obstacle for a possible future buyer.
Anyway. My point was to share that piece of useless information with you. For more details, I refer you to the following article:
01-GBB-1: na 57 jaar verandert kenteken personenauto
Zoetermeer, 19 mei 2008
Vandaag verschijnt na 57 jaar een volledig nieuw kenteken op de personenauto’s. Verkeersminister Camiel Eurlings reikt samen met Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW, het eerste personenautokenteken uit met twee cijfers, drie letters en één cijfer. De energiezuinige Volkswagen Golf van de heer Antonides uit Ermelo draagt het kenteken 01-GBB-1. De uitreiking vindt om 11.00 uur plaats bij het Instituut voor Automobiel Management (IVA) in Driebergen.
Nieuwe combinatie na 57 jaar
Voor het eerst bestaat het kenteken uit twee cijfers, drie letters en één cijfer. Deze combinatie is in 2002 na onderzoek van TNO naar voren gekomen als de best te lezen en te onthouden combinatie. Vanaf 1951 gebruikte Nederland alleen tweetallen van letters en cijfers. 57 jaar later zijn alle geschikte kentekencombinaties hiervan op. Met de nieuwe combinatie kunnen ongeveer 3 miljoen voertuigen een nieuw kenteken krijgen. De RDW is onder meer verantwoordelijk voor het beheer van het kentekenregister en de afgifte en inname van kentekenplaten.
Unieke registratiewijze
Het kenteken is belangrijk voor de handhaving van verkeersveiligheid en de opsporing van criminaliteit. Via het kenteken zijn immers alle technische gegevens en de gegevens van de eigenaar/houder te achterhalen. Hierdoor kan die aangesproken worden op zijn weggedrag, de technische staat van zijn voertuig, de verzekeringsplicht, de APK-plicht en motorrijtuigenbelasting. Ook bij andere vormen van criminaliteit is het kenteken een goed hulpmiddel om de dader te achterhalen. Al met al een unieke registratiewijze waar het buitenland met bewondering naar kijkt.
Daarnaast speelt het kenteken en het kentekenregister een rol in ‘Anders Betalen voor Mobiliteit’. Daarom is het van groot belang om een betrouwbaar en fraudebestendig kentekenregister te hebben.
Goed vastschroeven
Omdat er zoveel afhankelijk is van het kenteken, vindt minister Eurlings het belangrijk dat iedereen de kentekenplaat goed vastzet om het risico van diefstal of verlies te verkleinen. “Er verschijnen regelmatig berichten dat steeds meer kentekenplaten gestolen worden. Dat is linke soep, dan moet je zelf nieuwe kentekenplaten aanvragen om niet op te draaien voor overtredingen die een ander met jouw kenteken begaat. Daarom zal ik deze nieuwe kentekenplaat extra goed vastschroeven.”
Verboden combinaties
In de nieuwe cijfer-lettercombinatie worden helemaal geen klinkers gebruikt. Ook de letter Y doet niet mee. Gebruik van klinkers maakt de kans op maatschappelijk onaanvaardbare of grievende lettercombinaties te groot. Ook worden de letters C en Q niet gebruikt, omdat deze letters teveel op een nul lijken. De W en O staan alleen als eerste letter op de plaat van een caravan, aanhangwagen of een oplegger. Daarnaast worden ook de zes lettercombinaties GVD, NSB, TBS, LYK, SS en SD niet gebruikt.
Source: nummerplaat.com
I'd like to point out that Belgian licence plate will undergo a great change this year (I predict that to happen in October): the two groups of three letters and three digits will be reversed, resulting in plates like "111-AAA". Note that the first group will never start with a zero so as to avoid confusion with the letter O (used for oldtimers). However, it seems that almost no one knows about this change, so it won't have an effect on car sales as in the Netherlands. Isn't that
a bit weird? (Yeah I know: I am weird.)
James Bond has an adept:
I found a video commenting on the proposal of a Tweede Kamerlid to allow car owners to get vanity plates. The reporter investigates in a licence plate factory.
No comments:
Post a Comment